Wednesday 5 September 2018

Ekor



Ekor merupakan satu aksesori yang penting bagi seekor ayam serama. Selain sebagai pengimbang tubuh, ekor juga memberi rupa yang sempurna untuk seekor ayam serama.

Oleh itu kesempurnaan atau pertumbuhan ekor amat menjadi satu perkara yang amat mustahak, lebih-lebih lagi dalam pertandingan ayam serama, kerana jumlah ekor, kedudukan dan rupanya juga boleh mengurang atau menambah mata skema bagi seekor ayam serama.



Oleh kerana ekor merupakan satu aset dan aksesori penting dalam penilaian pertandingan serama, maka kemerjadian ekor serama amat diambil kira oleh pemilik ayam serama. Oleh kerana ayam serama akan melalui proses meluruh bagi masuk ke kategori tertentu sepanjang usianya, maka bilah ekor akan jatuh secara sendiri. Ianya akan berlaku berberapa kali sepanjang tempoh usia ayam serama.

Namun demikian, kerana jatuhnya bilah ekor kadang-kadang tidak sama, maka ada pemilik yang mencabut ekor seramanya dengan harapan ekor yang tumbuh akan lebih cantik dan sama rata. Tetapi sebenarnya, tindakan ini amat berbahaya. Jika bilah ekor yang dicabut merosakkan bekas atau permukaan dalam kulit ekor lama dan berdarah, kemungkinan darah ini akan menutup lubang ekor lama dan menyebabkan lubang tersebut tersumbat. Seterusnya menghalang tumbuhnya bilah ekor yang baru.

Oleh itu, berdasarkan pengalaman SMk dan kawan-kawan SMk harap tindakan untuk mencabut ekor tidak lagi dilakukan terutama untuk ayam-ayam yang berpontensi game.

SMk

No comments: