Thursday 6 November 2014

Ayam Serama Malaysia

 

20-11-2013 6-08-02 PM19-3-2014 8-49-28 PM

Sekarang timbul cerita Patent Ayam Serama atau asal nya ayam serama. Ini terjadi bila pihak di US yang cuba menidakkan teguran pihak breeder dan player dari Malaysia.

Pada pandangan pihak dari US, asal ayam tu kecik dipanggil Serama, maka ini telah tersalah konsep. Sampaikan ada Silky Serama, dan Serama bulu balik.

Ini terjadi apabila pihak dari US mendapatkan ayam Serama dari Malaysia pada tahun 2001 dan mula melakukan breeding di US sehingga menubuhkan sebuah Group. Iaitu Ayam Serama American. Itu perkembangan yang bagus, cuma yang menjadi masalah adalah ayam yang dibawa ke US dan di breed sehingga 2014 itu adalah ayam kapan. Dengan kata lain, ayam yang berkualiti rendah. Orang luar banyak tersalah faham kerana dahulu tahun 90 an dan 2000 ayam Kapan dipertandingan juga seiring dengan serama. Tujuan utamanya pada masa itu adalah menarik sebanyak mungkin penyertaan. Kerana tidak ramai yang memiliki Serama seperti sekarang. Tetapi bila orang luar tanpa selidik dengan rapi terutama Mat Salih dari US ni dia dia telah terbeli Kapan dan bukan nya Serama. Kapan adalah seperti gambar dibawah.

download (2)download (1)

Kalau nak bandingkan perbezaan memang banyak, malas nak cerita ke situ. Tapi apa yang SMk nak kata ialah sepatutnya pihak US mengunakan apa yang ada di Malaysia didalam mengukur standard bagi Ayam Serama seperti pihak-pihak lain diantaranya Indonesia, Thailand, Myanmar, Dubai, Philipine, Turki dan banyak lagi.

Barulah ayam mereka boleh mengikuti standard yang sama seperti di Malaysia. Kalau nak bertegas dengan kapan boleh, tapi janganlah namakannya Serama. Kalau dulu masa beli Kapan dari Malaysia dari pembeli yang menyatakannya Serama maka ternyata memang pihak US telah ditipu. Ini kerana nak membezakannya mudah. Amik gambar ayam terbaik Serama US tu bandingkan dengan Serama dari Pilipine atau Indonesia. Maka dari situ terserlahlah perbezaan ayam tersebut dari segi kualiti, saiz, rupa balung dan sebagainya. Ini kerana ayam dari Indonesia juga setaraf ayam dari Malaysia dari segi kualiti kerana pihak dari indonesia banyak membeli ayam serama terkini dari Malaysia dari penjual atau breeder yang betul-betul memelihara serama.

Perlu diingat dengan pantasnya teknologi maklumat kini, jika sebarang info salah maka akan cepat diketahui oleh masyarakat antarabangsa. Maka Kapan tetap Kapan. Serama tetap Serama.

Insya Allah, bagi meneglakkan sebarang kekeliruan pada masa depan SMk dengan bantuan rakan-rakan persatuan Ayam Serama di seluruh Malaysia akan melakukan sesuatu yang drastik demi masa depan Ayam Serama Malaysia.

Antara langkah-langkah yang akan dilakukan adalah mempatenkan Ayam Serama Malaysia dan mengekalkan Ayam Serama sebagai warisan kesenian Malaysia.

SMk

Technorati Tags: ,

No comments: