Friday 12 April 2019

Ayam berak Kapur



Ayam berak kapur atau Polorum biasa terjadi kepada kebanyakkan jenis unggas. Penyakit ini kebiasaannya boleh dirawat sekiranya diubat awal sebelum melarat.

Ini kerana, ayam yang terkena berak kapur akan menjadi lemah dan semakin lemah setiap hari oleh kerana ayam tidak berselera makan dan kurang minum.

Kejadian ayam berak kapur ini pada ayam serama adalah kebanyakkannya terjadi kepada ayam yang baru bertukar reban (peralihan cuaca atau faktor sekitar) dan juga cuaca yang agak panas setelah suatu ketika dimusim hujan. Ini kerana ayam tersebut kekurangan air dari segi minuman sehingga menjejaskan kesihatan ayam tersebut ditambah dengan faktor cuaca yang panas telah membuatkan suhu badan ayam menjadi terlalu panas dari biasa.

Untuk mencegah penyakit ini atau merawat penyakit ini, SMk lebih suka mengunakan cecair merah ubat jenama SK Champion dengan sukatan 3ml 2 kali sehari yang memang diakui berkesan. Jika tiada air ubat ini, pemelihara serama boleh juga memberi ayam mereka makan ubat Tetraclhore sebiji sehari sehingga sembuh.

Dalam apa jua situasi, peminat ayam serama harus rajin bertanya kepada mereka-mereka yang memelihara serama juga untuk mendapatkan nasihat yang sesuai. Ini kerana setiap ubat mengandungi dosage atau sukatan ubat yang berbeza jadi tidak semua ubat untuk unggas secara amnya adalah boleh digunapakai untuk ayam serama.

SMk

No comments: