Wednesday 25 November 2015

Kunjungan Sahabat



Semalam SMk menerima kunjungan dari seorang player lama dari Raub Pahang. Ada banyak perkara yang diperkatakan terutama bab pemarkahan serta skema terbaru dan perbezaan cara pertandingan diadakan pada masa dulu dan kini.

Permasalahan yang dibawa oleh kebanyakkan orang lama ialah, kenapa sayap macam gantung? Boleh ke dapat markah?

Jawapannya amat mudah, pada waktu dahulu sememangnya kedudukan sayap harus sama dengan tegaknya kaki dan hampir mencecah lantai. Itu berlaku kerana kedudukan tubuh ayam pada masa itu adalah 45 darjah. Berbanding dengan kedudukan tubuh ayam sekarang yang berdiri tegak dan tubuh pada kedudukan 90 darjah. Apabila tubuh lurus tegak, secara semulajadinya sayap akan nampak tergantung tambah lagi jika ayam tersebut menarik kepala kebelakang dan tubuh/dada dinaikkan kerana pergerakan leher tersebut, sayap juga akan berubah kedudukan kehadapan sedikit bagi mengimbangi stand/gaya berdiri yang dilakukan.

Dengan penjelasan SMk itu, sahabat lama tersebut akur dengan penerangan SMk. Tambah lagi dalam suasana ilmiah maka Safian dan SMk berdiskusi dengan keadaan yang baik.

Bagi SMk.. tak ada masalah langsung dengan perbezaan pendapat tetapi ada perbezaan yang jelas jika ianya melibatkan kefahaman pada skema pertandingan.

Dalam serama, kita boleh main baka apa sekalipun, warna apa sekali pun dan akhirnya penentuannya adalah kemuncak tetap keputusan pada skema pertandingan yang dicatit pengadil semasa ayam berada di atas meja.

SMk

2 comments:

Serama Malaya said...

Ilmu bertanding ni ambo tak pandai la boh... Tau biak serama saja. huhuhuhu..

Serama Man k (SMk) said...

walaupun serama malaya tiada ilmu bertanding katanya, tapi melihat ayam miliknya, ambo rasa biso2 blake silap2 bulih nombor lalu..