Wednesday 13 July 2016

Semangat yang berkaca



Muktahir ini SMk melihat kepada mood selepas raya nampaknya telah mengembalikan semangat berserama seterusnya banyak player dan breeder pun nampaknya mula memaparkan ayam masing-masing. Ianya sesuatu yang amat positif pada pandangan SMk. Dengan Game sepanjang Julai dipenuhi setiap minggu dengan game Pasar Datuk Keramat, Manir Terengganu dan Kedah. Manakala klimaks game tahunan adalah Raja Kenyir pada hujung bulan Ogos nanti.

Tetapi pada pandangan peribadi SMk, player-player baru ini terlalu over confident dan hanya melihat selam sebagai ciri kelayakan utama game. Lupakah mereka kepada posisi selam cuma kelebihan 1 mata, manakala markah tubuh kebanyakkan bergantung kepada gaya bagi mendapatkan markah atau mata lebih. Ditambah pula pengabaian dari segi aksesori seperti balung, bulu, sayap, ekor dan kaki. 

Oleh itu, SMk cadangkan, bawalah ayam tersebut ke game kecil dan lihat markah yang diperolehi. Dari situ, lihatlah kekurangan dan kelebihan pada skema. Jika lebih markah kira baguslah jika kurang, sesuatu perlu dilakukan jika ingin meneruskan semangat ke game dengan ayam tersebut. Nanti jangan dah pergi game, tak habis-habis dengan perkataan bilur. Padahal bukan salah ayam, tetapi salah tuan yang terlalu over confident macam nak boleh BOTB.

Sebagai contoh, jika balung kene potong markah banyak. Maka lihat kembali apakah yang perlu dilakukan bagi mengembalikan kembali markah yang dipotong. Adakah boleh dicapai atau tidak jika hendak diteruskan ke game. Bukan jenis berserah bergitu sahaja. Sama juga dengan ciri-ciri yang lainnya. Bolehkah dibayangkan, jika ayam tersebut mencapai markah tertinggi untuk setiap kolum aksesori (kerana boleh disiapkan player) maka kolum gaya dan tubuh adalah atas persembahan ayam tersebut sendiri di meja. Dari situ, kemungkinan untuk lebih mendapatkan markah tinggi adalah lebih baik. Maka selain ayam yang kemas, tuan perlu kemas juga dari segi mindanya. kerana setiap pertandingan ada syarat kelayakkan dan juga ada teknikalnya. Semoga ada yang membaca artikel ini mengambil berat nasihat yang SMk sampaikan ini.

Kerana SMk tidak suka mendengar perli memperli dengan perkataan bilur selepas game padahal bukan salah ayam pun kebanyakkannya. Bila dah bilur, nanti ada yang nak berhenti nak kosongkan reban. Tetapi selepas 2 3 game ada lagi mukanya nampak. Ini sebenarnya tidak baik untuk peminat baru kerana nampak seperti putus asa tu kebiasaan dalam serama. Padahal sebenarnya kita join game sebab nak menikmati kesenian dan kecantikkan ayam serama. Itu perlu difahami sedalam-dalamnya. Kemenangan itu perkara kedua bagi seorang breeder sejati. Kerana yang penting adalah nilai skema yang diterima breeder tersebut akan menetukan samaada breeding yang telah dilakukan telah mencapai tahap yang betul atau tidak, Bagi player yang membeli itu perkara lain kerana nak siapkan ayam pun hantar kepada bomoh untuk saloon. 

Bagi breeder sejati, apabila ayam kita beraksi atas meja ianya merupakan satu kebanggaan kerana mewakili reban kita, ditambah lagi dengan adunan darah yang telah dicorakkan oleh breeder tersebut bagi meletakkan ayam mereka sebaris dengan ayam-ayam dibeli dengan harga ber K tetapi kita mampu berkongsi meja. Maka ianya sesuatu pencapaian yang terbesar sebenarnya.

Semoga apa yang SMk tulis menjadi wadah pembuka minda buat kita bersama.

SMk

No comments: