Thursday 14 December 2017



Kredit Dr Azhar

A - Z Pasal Ayam (35/17)

Coretan babitkan karekter ayam sudah biasa dijadikan tauladan.

Berikut adalah contohnya:

KISAH BAPAK AYAM TUA..
....umur saja dah tua....tapi otak geliga

Seorang peladang mempunyai 10 ekor ayam betina dan seekor ayam jantan Tua. Oleh kerana ayam jantan Tua sudah tidak efektif lagi menurunkan bakanya, peladang itu membeli seekor lagi ayam jantan Muda untuk jadi pembaka...

Selepas ayam jantan Muda sampai, dia disapa oleh ayam Tua...

Tua : Selamat datang, kita boleh bekerjasama membuntingkan semua ayam betina ni agar tuan kita gembira...
Muda : Kerjasama?? Kamu sudah tua dan patut bersara...biar aku uruskan semua kerja pembiakan ini...

Tua : Kamu bagilah aku seekor betina pun jadi laa...
Muda : Tak boleh, aku gagah dan mampu melaksanakan kerja pembiakan tanpa bantuan kamu ayam tua...

Tua : Ok kalau kamu gagah perkasa esok kita lumba lari...kalau kamu menang aku tak akan ganggu walau seekor pun ayam betina...
Muda : Ok aku setuju esok pagi kita lumba...

Keesokannya...
Tua : Oleh kerana aku dah tua kamu kena bagi aku lari dulu lepas sepuloh langkah baru kamu mula berlari...
Muda : Ok lah dan Si Tua apa lagi lari lah...

Ayam tua berlari dengan perlahan kemudian dikejar oleh ayam muda...dalam 10 meter ayam muda mengejar ayam tua dan sudah hampir di bontot ayam tua...

Tiba-tiba ⚡🔫 bam.. 🔫⚡ bam...ayam muda tersungkur rebah...

Tuan ayam telah menembak ayam muda sambil menyumpah... Chiss !!! Sudah tiga ekor ayam jantan. aku beli ni semuanya Gay... huh...

Moral of the story:

1)Jangan sombong dengan orang lama...
2)Respek la otai...
3)Otai2 ni banyak taktik yang tidak disangka-sangka
4)hidup jgn dengki mendengki
5) ingat laaa qada dan qadar

SEKIAN

No comments: