Tuesday 20 February 2018

Review Reban SMk


Boleh dikatakan berjaya, projek SMk setakat ini telah banyak menghasilkan anak-anak ayam serama dari baka terbaik yang telah SMk kumpul serata Malaysia. Status terkini, ada 9 ekor induk masih mengeram (2 ekor pada pagi ini). 

Projek kali ini mengabungkan pengunaan Induk dan juga Inkubator secara sistematik bagi memastikan hasil yang lebih maksima. Induk yang digunakan untuk projek ini adalah rata-ratanya induk muda dan pertama kali dimasukkan bersama Pembaka Jantan.

Bagi Projek ini, SMk telah melakukan breeding bagi pembaka dari reban seperti berikut:
a. Ryan Jr (Reban Pok Syed)
b. Grey Tail TRW (Reban Meng KB)
c. Master (Reban Juwe)
d. Mr69 (Reban Man Serama)
e. BlackRose BOTB (Reban Hilmi Alwi)
f. Sri Semariang BOTB (Reban Sri Ratu)
g. FireCroc (Reban SMk)
h. FireBlade (Reban SMk)
i. Panglima Purut (Reban Nazrul Amir Ganu)
j. GKP (Reban Gopeng KP / Ijat)
k. Godic Super Jr (Reban Abe Lan Godic)
l. Pawang merah (Reban Hilmi)
m. Super Rinting (Reban SMk)

Projek terbaru SMk memasukkan DirtyAryan sebagai pembaka baru. Pasangan ini dijangka akan memperolehi telur pertama dalam minggu ini apabila mengambilkira jadual kesuburan induk.



Namun demikian, akan ada beberapa induk baru sampai yang akan dimasukkan dengan pembaka diatas juga apabila mengambilkira kekosongan reban breeding. Oleh kerana penumpuan adalah 100% kepada breeding maka buat masa ini SMk tidak akan menyertai bon sekurang-kurangnya sebulan lebih atau lebih dari tempoh tersebut.

Ini kerana SMk memberi penumpuan sepenuhnya kepada breeding dan menghasilkan anak-anak reban yang berpontensi untuk digunapakai sebagai ayam game dimasa akan datang.

SMk

No comments: