Wednesday 7 November 2018

Dilemma



Selalunya SMk lebih gemar untuk share ilmu lebih-lebih lagi tentang ayam serama. Namun, sejak jadi pengadil, SMk dapati agak sukar untuk SMk berkongsi ilmu kerana penerangan SMk seolah-olah tidak difahami bahawasanya ianya adalah untuk ilmu bukan untuk menghukum atau memberi markah. Kecuali jika waktu ketika memang SMk menjadi pengadil, itu lain kerana markah ditulis pada kertas skema.

Tetapi sekarang, sebagai orang biasa peminat serama diwaktu bukan pertandingan, SMk dapati setiap ilmu yang diajar atau dikongsi SMk agak sukar diterima oleh mereka yang bertanya. Bila timbul situasi bergini, barulah SMk faham kenapa kebanyakkan sahabat pengadil ayam serama agak sukar melontarkan pandangan dimedia sosial. SMk boleh mulai faham, kerana pendengar atau pembaca tidak semuanya memahami isu teknikal yang diterangkan. Lain kita terangkan, lain pemahaman mereka.

Oleh itu, mulai hari ini, SMk tidak akan lagi berkongsi maklumat skema pertandingan pada mana-mana medsos secara terbuka. SMk hanya akan berkongsi maklumat kepada mereka yang bertanya secara personal kepada SMk. Bukan SMk kedekut ilmu, tetapi SMk kuatir jika ilmu tidak difahami secara betul dan akhirnya menjadi ajaran sesat.

SMk

No comments: