Monday 7 September 2020

Maintenance Reban


Semalam pagi, SMk sempat memandikan separuh ayam direban dan seterusnya menukar pasir reban dan juga memberi vitamin serta supliment kepada semua ayam direban. 

Manakala sebelah petangnya, SMk telah dikunjungi oleh sahabat peminat ayam serama dan bersembang secara santai mengenai beberapa topik secara asas.


Antara topiknya adalah berkenaan asal usul serama, tips untuk membeli ayam serama, tips asas breeding dan juga sedikit intro asas mengenai skima iaitu bahagian ekor. Semoga tips yang diberikan dapat memberi sedikit bayangan mengenai pertandingan ayam serama. 

Ini kerana, jika ayam yang dibeli mempunyai potensi untuk pertandingan, tetapi tidak di persembahkan secara baik aksesori diatas meja, maka ianya pasti merugikan dan mengurangkan jumlah markah sesekor ayam serama. Tambah lagi, Gaya sekor ayam game itu amat berbeza dengan ayam untuk pets. Persediaan, dan ilmu dalam mempersiapkan ayam serama untuk siap game adalah amat kritikal. 

SMk masih mendapati, tahap kesedian ini, dikalangan peserta masih agak kurang diambil berat. Semoga ada perubahan yang positif dimasa-masa akan datang nanti. Salam Serama Mania.

SMk

No comments: