Monday 22 August 2016

Pertanyaan pengunaan lampu untuk serama

Pertanyaan pengunaan lampu untuk serama....



Pertama sekali perlu difikirkan adalah dimana lokasi reban tersebut terletak atau ditempatkan. Jika reban di dalam bangsal atau bilik dan kurang pengcahayaan, penyelesaian yang terbaik adalah menyediakan lampu untuk dipasang sepanjang hari dan ditutup sebelah malam. Oleh itu pengunaan Alat penukar automatic bagi lampu adalah amat digalakkan dan berharga sekitar RM 16 keatas. Jenis lampu juga hendaklah mengunakan jenis lampu yang jimat tenaga elektrik. Lampu jenis ini sekitar RM 13 keatas. 




Sistem Wiring terbaik bagi reban adalah type wiring in Paralel  berbanding in series kerana jika satu lampu rosak atau terbakar, lampu yang lain masih bernyala. Ini juga memudahkan penyelenggaraan oleh breeder atau pemilik reban.





Jika reban terbuka atau dibawah bangsal / shades mempunyai pengcahayaan yang baik sehingga ke dalam reban, maka reban sebergini tidak memerlukan pemasangan lampu.



Symptom atau gejala yang biasa terlihat pada ayam yang kekurangan cahaya adalah, ayam menjadi kelihatan monyok, tidak segar, muka pucat dan tahi tidak mengeras. Jika ayam direban yang cahaya tidak mencukupi ini didedahkan dengan udara luar atau diletak diluar reban, ayam sebegini lebih mudah terkena demam dan selsema.



p/s : terima kasih kepada Pak Google untuk gambar di atas.

SMk

No comments: