Tuesday 9 August 2016

Pertanyaan - Kalau nak hasil pasangan yang baik perlu jantan atau tina yang baik?

Permulaannya kepada persoalan ini kita perlu perhalusi 2 perkara ini terlebih dahulu. Secara asasnya ada 2 perkara yang perlu dipertimbangkan sebelum menjawab persoalan tersebut.

1. Pembaka darah bagus (salasilah baka ada rekod.. pernah mejuarai bon.. bermakna ayam diterima oleh majoriti peminat dan pemgadil dari segi watak, aksesori dan kecantikkan)

2. Ayam yang dipilih berdasarkan mata breeder (tanpa diketahui asalnya sejarahnya) cantik dari segi cutting dan aksesori...tanpa penilaian perangai. Kerana perangai semestinya tidak boleh dinilai secara jujur oleh breeder tersebut kecuali dari mata pengadil.

Mana-mana cara antara cara 1 atau pun cara 2, yang membezakannya adalah hasil yang diperolehi terbaik (positif) akan berbeza dari segi masa. Ada yang memerlukan masa yang panjang sehingga 2 tahun 5 bulan dan ada yang cepat hanya dalam tempoh 3 ke 6 bulan.

Jadi Jantan atau betina yang banyak menyumbang kepada hasil yang positif?

Secara amnya kebanyakkan breeder sohor mengakui betina membawa 78% ciri-ciri dan watak ayam selebihnya mengikuti bapa.

Tetapi jangan silap, ada induk yang boleh copy sehingga 98% rupa bapak pembaka.  Terutama induk proses dari formula F3 dan F4.

Induk kandang macam ni biasanya nampak hodoh dan kurang menarik.. tetapi kerana darah yang disilang dekat telah menjadikan betina ini boleh copy bapak. Induk seperti ini dikenali sebagai induk fotocopi.

Hendak mendapat induk fotocopi memerlukan masa sekurang-kuarangnya 2 tahun 5 bulan.

Untuk menjawab persoalan diatas, kita kembali kepada Jantan atau Tina yang baik. Kita akan mengatakan perlu Induk yang baik untuk projek reban kita.

SMk

No comments: