Saturday 2 March 2019

Semakin Positif


Alhamdulillah Serama di Sarawak semakin meriah dengan adanya usaha yang berterusan dari pihak peminat serama untuk membawa masuk ayam serama ke Sarawak. Walaupun pelbagai cara seperti bawa telur pun dikira satu usaha yang champion dalam mewarnai dunia serama di Sarawak.

Maka disitu, terselahlah kesukaran bagi peminat serama untuk mendapat ayam serama yang baik kualitinya. Maka tidaklah peminat sewenang-wenangnya memelihara serama mengikut kehendak hati mereka. Maka pastinya, peminat serama akan lebih menghargainya selepas ini.

Bagi SMk, perkembangan positif ini ada baiknya. Ini kerana selepas ini, SMk tidak akan melepaskan serama dengan mudah lagi kerana mengambil kira SMk telah membantu sahabat-sahabat SMk dengan baka yang baik dari reban SMk. Selepas ini, jika dilepaskan pun, SMk tidak akan melepaskan dengan harga yang murah. Ini SMk perjelasakan secara jelasnya, terutama bagi mereka yang berminat untuk mendapatkan betina atau induk dari reban SMk.

Sebab utamanya adalah, ayam-ayam yang SMk lepaskan sebelum ini kebanyakkannya tidak dinyatakan secara jelas ayam tersebut asalnya dari reban SMk oleh pemilik barunya berbanding dengan ayam-ayam lain yang diposkan di group whatapps tertentu baka asal dari reban asal ayam tersebut senantiasa disebut. Bukan SMk berkira bab itu, sejak dari dulu SMk tidak pernah berkira, tetapi bila selalu SMk melihat perkara itu, maka tau lah SMk bahawa sudah tiba masanya terputus hubungan ayam tersebut dengan reban SMk oleh tuan-tuan barunya.

Oleh yang sedemikian, selepas ini harga ayam dari reban SMk akan dijual dengan harga standard kembali dan jika ada potensi game akan dijual pada harga 1K keatas. Jika terputus ayam tersebut dengan reban SMk, pastinya SMk tidak kisah sana sekali.

Oleh itu, perkembangan positif peminat membawa serama masuk ke Sarawak adalah sangat baik, SMk tidak lagi terasa bersalah jika tidak menjual serama, kerana banyak pilihan bagi pembeli. Ini boleh memberikan ruang kepada SMk menumpukan untuk memberi lebih masa bagi melatih ayam-ayam berpontensi game yang berkualiti.

SMk

No comments: