Sunday 24 March 2019

Pertanyaan kepada SMk


Sejak petang semalam hingga hari ini SMk diajukan dengan beberapa persoalan. Solan-soalannya adalah seperti berikut :

1. SMk ada jual ayam ke Sabah? Boleh jualkan sepasang? Kalau boleh nak betina remaja ke atas boleh tak? 

2. Baju yang SMk buat tempoh hari masih ada stok?

3. Macam mana set up reban terbaik? bagi mengelakkan isi reban bermasalah seperti monyok dan sebagainya?

Makanya, jawapan SMk ialah seperti berikut :

1. Baka reban SMk memang ada dah kat sabah, Jika ada urusan jualbeli SMk cuma sediakan ayam, manakala pembeli menguruskan kotak dan penghantaran. SMk lebih suka menjual jantan dari betina kerana untuk makluman, SMk menjual betina adalah mahal harganya berbanding jantan. Seekor betina remaja keatas tidak mengira cuting adalah berharga 1.5K keatas. Tetapi seboleh-bolehnya, SMk nasihatkan belilah ayam serama dari breeder lain berbanding SMk. Kerana SMk menjual serama dengan harga yang agak tinggi sebab SMk lebih rasa sayang kepadanya berbanding nilai ringgit yang ditawarkan.

2. Baju yang SMk tempah tempohari telah habis kesemuanya, ada beberapa helai yang masih menunggu penempahnya untuk mengambil baju tersebut. Jadi kepada yang berminat hendak mendapatkan baju tersebut, SMk boleh uruskan, cuma warnanya nanti akan lain sebab baju asalnya adalah baju yang ditempah khusus. 

3. Set Up reban terbaik adalah, memastikan pencahayaan dan pengudaraan didalam reban yang mencukupi dan tidak terlalu gelap dan terlindung. Kedudukan reban juga sebaiknya adalah menghadap matahari jatuh atau jika reban terbabit adalah didalam bilik khas, maka pengunaan lampu mungkin lebih sesuai bagi setiap petak didalam reban.

SMk

No comments: