Saturday 10 May 2014

Bab Breeding

10-5-2014 8-48-11 AM

Ada banyak cara orang gunakan atas dasar pengalaman masing-masing, namun cara yang selalu saya praktikkan adalah masukkan 1 pembaka jantan bersama 2 atau 3 ekor betina. Jumlah betina adalah bergantung kepada keluasan reban breeding.

Juga perlu diambil kira, induk yang dimasukkan adalah dari umur atau baya yang berbeda. Ini adalah supaya ada sumbangan atau pengajaran seperti mentor dan mentee kepada ibu muda. Contohnya dalam waktu nak bertelur ibu tua akan selalu memanjat tempat bertelur dan mengeram, maka kelakuan ini akan turut diikuti oleh ibu muda.

Namun jika induk muda masih bertelur merata-rata, maka ambil telur tersebut dan masukkan ke dalam tempat bertelur, bila sampai masa induk bertina muda tersebut akan mencari tempat atau sarang telur untuk mengeram. Maka bila terjadinya seperti ini kadang-kadang berlaku salah eraman tempat telur. Jika boleh tandakan setiap telur dengan warna yang berbeza mengikut induk. Jadi induk mana pun yang mengeram tetap kita tahu anaknya dari ibu mana.

Namun bergitu ianya tidak mendatangkan masalah apapun, dan bila mengeram saya lebih suka mengalihkan tempat mengeram ke sangkar lain, supaya ibu lebih tenang dan tenteram juga mengelakkan dari perebutan tempat eraman.

Maka ada juga yang bertanya, macammana dengan hasilnya?

Untuk itu selalunya saya bagi induk muda untuk Trial. Jika didapati kali pertama dan kedua hasil anak-anaknya masih tidak memberangsangkan, maka saya keluarkan induk terbabit dari breeding program. Kenapa tak tukar Bapa atau pembaka jantan? Sebabnya induk yang anak tak bagus cuma induk tu sahaja. induk lain semua anak ok je. Jadi tukar induk. Lainlah kalau dari semua induk yang dimasukkan dalam breeding semua anaknya hodoh dan bermasalah maka wajib ditukar dan dicari ganti Pambaka jantannya.

Jika ada apa-apa persoalan yang hendak ditanya bolehlah dihantar ke ciliredserama@gmail.com.. Insya Allah saya akan cuba membantu.

Sekian. Terima kasih. SMk.

 

No comments: