Saturday 6 July 2019

Pertanyaan peminat Serama - Inkubator


Bagi menjawab pertanyaan tersebut, SMk memang telah lama mengunakan Inkubator sebagai back up pengeraman serama khasnya dan unggas amnya. Namun apa yang peminat perlu tahu ialah jika mengunakan inkubator pertama sekali alatan elektronik didalam inkubator mestilah dari jenis yang tahan lasak dan bukan jenama murah. 

Ini kerana bagi sesuatu inkubator untuk berfungsi dengan baik, alatan elektroniknya mestilah berfungsi dengan betul. Apa yang berlaku ialah kebanyakan penguna inkubator tidak mengambil berat akan alatan dalaman inkubator mereka. 

Satu lagi perkara yang perlu diketahui bagi pengeraman, selain suhu yang betul, kadar kelembapan didalam inkubator juga harus didalam kadar yang betul. Semestinya perkara bergini memberi effect kepada kadar tetasan telur.

Sekarang agak mudah untuk mendapatkan inkubator yang baik dari online, cuma SMk lebih suka mengunakan Inkubator berjenis tempatan yang ditempah dengan pembuat inkubator setempat. Ini kerana SMk boleh menempah inkubator tersebut mengikut rekaan dan piawaian SMk sendiri.

SMk

No comments: