Tuesday 9 July 2019

Pertanyaan Serama - Induk Tidak Bertelur


Soalan berbunyi 'Macam mana cara untuk mengatasi masalah induk tidak mahu bertelur setelah semusim / satu pusingan'?

Jawapan SMk
Perlu diselidiki sejarah untuk pusingan bertelur kali pertama, adakah induk tersebut bertelur normal setiap hari atau selang beberapa hari seterusnya menyumbang kepada lambatnya tempoh masuk mengeram? atau adakah induk tersebut mengeram melebihi tempoh masa 21 hari? 

Jika jawapannya adalah salah satu seperti diatas, maka memang sedikit sebanyak akan menyumbang kepada masalah induk putus bertelur atau kita kata terdapat gangguan pusingan kesuburan yang disebabkan oleh kekurangan nutrisi badan induk oleh faktor-faktor seperti diatas tadi.

Sebagai langkah rawatan, apa yang perlu kita lakukan adalah dengan mengasing induk tersebut dari pembaka jantan, diberi makan minum sebanyak yang mungkin dan suppliment vitamin tertentu bagi menambahkan berat induk kepada berat yang ideal untuk proses breeding dilakukan semula. Tempoh masa rawatan mungkin hanya seminggu atau berbulan bergantung kepada kondisi kesihatan induk tersebut. Pada pengalaman SMk, jika dirawat dan dengan penjagaan yang betul induk sebegini akan pulih dalam keadaan normal semula selepas 4 minggu.

SMk

No comments: