Friday 11 November 2016

Semakin Positif


SMk berharap jika ada seat kosong, betina ini SMk cadang untuk dibawa bersama ke Sarawak juga nanti. Ini kerana anak Fire ini dijaga SMk sejak kecil tanpa ibu. Maka tina ini agak memberi sentimental value pada SMk. Rasanya susah SMk hendak tinggalnya di Pahang.

SMk

4 comments:

Anonymous said...

Sentimental value..best words.sungguhh.bg kte org bru,thbur bl mna serama kta bela dr kcik,klu tkjut,tkut trus blri kpd tuan dia..manje sgguh ciptaan Allah.

MieG

Serama Man k (SMk) said...

tepat sekali MieG, bila ayam ini telah selesa dengan kita dan selalu menghiburkan kita. Pasti timbul rasa sayang padanya. Maka sedar tak sedar, kita telah menerimanya didalam diri kita dan mengisi ruang kasih sayang yang ada. Oleh itu, jika dijaga dengan baik ayam2 ini akan mengembirakan kita tanpa kita sedari.

Anonymous said...

Aduhh tbaikk..tq a.man..smoga hobi ni dkatkn kita pd Allah n dktkn hbgan silaturahim :) ad nshat utk newbie mcm sy sbgai psdian musim hujn di pntai timur...ad y xlrat bgun lps mgeram.najis air je.myok.ke meroyan lpas tlur kn buang sbb lbih msa..

Serama Man k (SMk) said...

musim hujan
ada macam2 persediaan setiap breeder dikala musim ini tiba. Namun saya lebih menitik beratkan keadaan reban terlebih dahulu. Seperti jika diluar, adakah reban terdedah dengan air atau kelembapan yang melampau. Perkara ini perlu dititik beratkan terlebih dahulu.

Jika perlu penyediaan lampu juga langkah yang baik. Pastikan makanan tidak terdedah dengan kelembapan yang akan merosakkan kondisi makanan dan membiakkan kulat yang akan menyebabkan puru dan penyakit-penyakit lain.

Persedian ubat-ubatan seperti Pil Tetra dan air merah SK Champion juga amat perlu sentiasa ada dan masih tidak luput tarikh pengunaannya. Bagi saya, musim hujan ini adalah musim rezeki kerana kebiasaannya musim ini, saya banyak memperolehi induk-induk yang mengeram dan bertelur dan menghasilkan anak-anak.