Wednesday 8 August 2018

Terkini, Jual Beli dan ect


Semalam SMk telah mula melakukan latihan untuk beberapa ekor ayam secara komprehensif dengan dimulai oleh DirtyAryan Jr dan FireKencana serta berberapa ekor anak ayam yang berpontensi untuk pertandingan.

Sambil melayan kerenah ayam, SMk turut dihujani dengan beberapa panggilan, WhatApp dan Messenger bertanya tentang anak ayam untuk dibeli. Buat masa sekarang, SMk hanya akan mendahulukan penempah yang awal dan masih berminat dengan tempahannya. Jika penempah permulaan gagal meneruskan proses jualbeli maka selepas itu, ayam tersebut akan dijual secara open di FB SMk dengan istilah. siapa dahulu yang menghubungi SMk dan melakukan pembayaran maka orang itu SMk akan dahulukan. Tetapi apa yang lebih penting, SMk seorang yang menepati janji, oleh itu, SMk akan mendahulukan penempah yang pertama terlebih dahulu.

Pertandingan ayam serama anjuran PKKASK dijangka akan diadakan sekitar awal September, oleh itu SMk akan lebih menumpukan dan memberi perhatian khusus kepada latihan ayam berpontensi untuk dibawa ke bon akan datang. Reban SMk sekarang, telah memasuki proses upgrading level for Breeding, oleh itu SMk agak kekurangan ayam game kerana sebelum ini, banyak ayam yang berpontensi telah dilepaskan kepada peminat ayam serama di Sarawak stelah tapisan ke 5 dilakukan.

Namun demikian, sekitar Oktober dan November tahun ini, SMk menjangkakan jumlah anak tetasan reban akan mulai bertambah dengan kemasukkan induk muda didalam breeding program disamping pengunaan induk kandang sedia ada. Penambahan ini sememangnya perlu dilakukan bagi membolehkan SMk mencapai tahap F3 untuk 89% baka yang ada direban SMk. Ini kerana, SMk tidak melakukan crossing secara luar kawal. Crossing jika ada dilakukan, ianya dilakukan secara terkawal dan hanya melibatkan pembaka seperti DirtyAryan dan BOTB saja. Manakala pembaka lain masih didalam program asal masing-masing.



SMk


No comments: