Saturday 6 June 2020

Ayam Serama Lumpuh

Selalunya penyakit ayam lumpuh pada ayam serama, adalah kebanyakkannya dikesan berlaku kepada induk yang dalam proses bertelur atau yang tengah mengeram. Malahan ada yang terjadi ketika ibu tengah membawa anak.



Semalam iaitu pada 5 Jun 2020 jam 8.48 pagi, SMk dapati seekor induk yang SMk asing setelah proses breeding tiba-tiba menjadi lumpuh dan tidak boleh bergerak. Oleh kerana ianya baru terjadi, maka SMk terus mengambil langkah rawatan segera dengan memberi induk tersebut dengan ubat tertentu seperti berikut :

a. Pil Champion 1 biji
b. Air vitamin SK Champion
c. Multivitamin

Pada hari ini 6 Jun 2020 jam 8.15 pagi, SMk mendapati ayam tersebut sudah boleh berdiri semula dan nampak aktif menunggu makanan (Lapar sebab semalam mungkin induk tersebut kurang makan). SMk memberi makanan yang agak lebih kepadanya dan memberi ubat berikut sebagai tambahan hari kedua. 

a. Pil Champion 1 biji
b. Air Vitamin SK Champion
c. Multivitamin
d. Kalsium

SMk akan update, mengenai ayam ini esok dan ditulis pada sambungan pos ini sebagai rujukan masa akan datang.

Hari ini 7 Jun 2020 jam 7.45 pagi, SMk dapati induk tersebut semakin baik dan tidak lagi nampak lemah, malahan berdiri dan bergerak dengan baik sekali. Oleh itu, untuk kali ini SMk akan memberi ubat seperti berikut untuk hari ini.

a. Multivitamin
b. Kalsium serbuk dicampur dalam makanan
c. Madu
e. Air minuman dicampur Vitamin SK Champion

Jika keadaan semakin baik, SMk akan kembalikan diet induk tersebut kepada diet asal untuk dua atau tiga hari. Jika kekal, SMk akan memberi induk ini ubat cacing (10 jun 2020) bagi menambahkan lagi kesihatannya ditahap yang optimum.

SMk akan update semula selepas dua tiga hari nanti untuk update post ini semula.

13 Jun 2020 SMk telah memberikan ubat cacing kepada induk tersebut, dan hari ini nampak positif dan bertambah selera makannya. Oleh itu, SMk akan memberhentikan ubat klinikal dan akan mengantikan dietnya dengan makanan yang dicampur dengan tulang sotong.

Alhamdulillah, misi rawatan berjaya. Syukur Alhamdulillah. Case Closed.


SMk

No comments: