Friday 5 June 2020

Tikus


Reban ayam merupakan satu tempat yang mudah diserang atau mengalami masalah kehadiran tikus yang banyak jika tidak dikawal. Ini kerana saki baki makanan ayam boleh menarik deria tikus dan menyebabkan tikus mudah datang ke reban terutama musim lembab atau hujan.

Kehadiran tikus direban ayam, terutama reban ayam serama adalah amat berbahaya dan kritikal. Ini kerana tikus yang extrim akan menyerang ayam serama dan akan makan isi dalaman ayam secara berkumpulan sehingga ayam serama mati kesakitan tanpa dapat melawan. 

Bagi reban SMk, pengawalan ini dilakukan dengan mengunakan racun tikus yang SMk perolehi dikedai hardware berdekatan dengan kediaman SMk. Ubat ini sangat berkesan bagi menarik tikus supaya memakannya, kerana gabungan isi kandung umpan racun tikus ini terdiri dari jagung iaitu salah satu sumber makanan yang selalu dijumpai direban ayam. Oleh itu, tikus tidak akan melepaskan peluang untuk memakan racun ini kerana dianggap sebagai makanan iaitu jagung direban. 


Sepanjang minggu ini SMk telah mengunakan racun ini direban, kebekesanannya amat positif dimana setiap hari SMk akan menjumpai tikus yang mati dipesekitaran reban. Ubat ini juga sangat tahan lama, walaupun terdedah dan diletakkan diruangan yang terbuka. Maka pengunaan racun ini amat memudahkan penguna dan senang untuk maintenance reban. 


Ini antara tikus yang SMk jumpa direban pagi tadi, semasa memberi makan ayam serama direban SMk. Ada bermacam-macam jenis racun yang ada diluar sana, tetapi bagi SMk racun jenis ini sangat sesuai bagi SMk kerana tidak merbahaya untuk haiwan lain seperti burung dan sebagainya. Lagipun kita cuma hendak mengawal kehadiran tikus liar oleh itu memang ubat ini paling sesuai. 

SMk

No comments: