Tuesday 24 January 2017

Ayam di kampung (update)


Alahamdulillah selamat tiba di kampung halaman dan sekarang dalam penjagaan Aman adik SMk. Ayam-ayam ini sekarang dalam tempoh kuarantin dan telah diberi vaksin bagi memastikan setiap ekor ayam-ayam ini sihat dan dapat bertahan dengan perubahan cuaca sekaligus dapat menambah kekuatan antibodi badan terhadap penyakit yang biasa menjangkiti unggas seperti ayam.

Aman juga memaklumkan, anak FireSpring12 dengan keturunannya juga mulai menetas dan seperti visi yang SMk rancangkan, SMk lebih mengharapkan anak-anak dimasa ini akan banyak menjadi betina supaya boleh dimaksimakan untuk breeding program bagi tahun 2017.

SMk

3 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah..prosess jgn xproses bang :))

MieG

Anonymous said...

Trima kasih bang man bkgsi ilmu sikit sbyk utk org bru mcm sy dlm utube..bru thu jgk bsuh dgn air pns tu.slma ni bsuh dgn air paip je hihihi

MieG

Serama Man k (SMk) said...

kita share apa yang kita buat, yang ada petua lain dari kengkawan tapi kita tak buat, kita tak berani share. Sebab setiap apa ilmu yang kita tahu, kita kaji dan buat amali dahulu. Jika benar boleh digunapakaidan terbukti nampak positif dalam jangka masa 2 tahun baru kita masukkan untuk dishare. Tetapi ini tak bermakna apa yang ilmu-ilmu kengkawan lain salah. Mungkin ianya tak sesuai untuk setiap orang, kerana perlu di ingat, faktor ayam, baka reban tertentu memang ada cara tertentu dalam pengasuhan, penjagaan dan perawatannya. Sebab itu SMk selalu kata, cuma tuan reban dia saja tahu apa yang terbaik untuk ayamnya dan dia juga lah tahu dari mana datang ayamnya.