Friday 28 September 2018

DirtyAryan Jr.

Ada sahabat bertanya kepada SMk, kenapa DirtyAryan Jr dijadikan pembaka?.



Ada beberapa sebab kenapa SMk menjadikan DirtyAryan Jr sebagai pembaka sebenarnya. Sebab musababnya adalah seperti berikut :

1. SMk tidak boleh mengadili ayam sendiri semasa sesuatu pertandingan, oleh itu meletakkan DirtyAryan dimeja pengadilan ketika SMk menjadi pengadil adalah tidak wajar sama sekali. Walaupun sesiapa yang pernah melihat DirtyAryan jr depan-depan pasti akan tahu, ayam ini memang berpontensi untuk mencapai tahap BOTB seperti bapanya. Rasanya itu tidak dapat dinafikan kerana kalau melihat kepada perangai ayam dipertandingan kalau kita jujur dalam penilaian maka kita akan tahu.

2. Oleh kerana SMk telah dilantik menjadi pengadil, SMk terfikir untuk melepaskan DirtyAryan jr, tetapi memandangkan offer yang diterima SMk agak tidak sesuai dengan potensi ayam tersebut maka SMk harus menolak. Harga buka sebelum dimasukkan induk adalah 3.5k, kerana ayam masih Muda boleh hadir dibon lebih kurang dalam tempoh setahun setengah lagi tambahan boleh dibreeding kerana ayam yang tidak mempunyai masalah struktur tubuh dan mempunyai aksesori yang baik. Oleh itu, sebaiknya SMk simpan sahaja.

3. Oleh kerana SMk menitikberatkan pembaka yang terbaik dengan mempunyai ciri-ciri dan keutamaan kepada perangai, maka SMk rasa adalah lebih sesuai DirtyAryan Jr dijadikan pembaka bagi menurunkan line2 DirtyAryan (DA) selain dari penumpuan kepada bapanya yang telah menurunkan berberapa anak yang boleh dibawa ke pertandingan. Maka disini nanti kita akan membuat satu line baru disamping Fire yang telah sedia ada.

4. Jika SMk berterusan menjadi pengadil untuk pertandingan ayam serama di Sarawak, maka SMk akan menumpukan sepenuhnya kepada breeding dan mengeluarkan produk game.

Dan jika itu berlaku, SMk tidak akan lagi melepas anak ayam sehingga ayam tersebut mencapai usia remaja keatas. Ini perlu bagi menentukan kualiti ayam yang dihasilkan adalah berciri game dan bukan sekadar ayam serama yang cantik dimata.

SMk

No comments: