Saturday 22 September 2018

Janji yang ditepati


Alhamdulillah Induk ini telah SMk serahkan kepada Naz Matang seperti yang telah dijanjikan. Syukur, segalanya berjalan dengan lancar dan baik sekali. Induk ini telah diasingkan setelah membawa dua ekor anak jantan.

Induk ini telah mula bertelur kosong sejak semalam, maka SMk amat berbesar hati menyerahkannya kepada beliau supaya proses breeding boleh terus dilakukan. Untuk rekod, Induk direban SMk kebanyakkan tidak selam tetapi memang boleh menurunkan anak selam jika dimasukkan dengan pejantan yang sesuai dari reban SMk. Satu lagi, Induk direban SMk hanya menurunkan anak kalau banyak pun hanya tiga ekor anak untuk satu-satu masa. Bagi yang boleh menurunkan anak lebih dari itu dengan induk kandang SMk. SMk ucapkan tahniah dan usaha yang terbaik untuk anda.

Bab harga, SMk menjual induk reban dengan harga yang mahal iaitu hampir 1K untuk seekor induk kandang kerana induk kandang telah membawa anak, boleh mengeram dengan baik, mengasuh anak dan dari baka yang baik. Maka itu SMk lebih suka menjual anak C tina berbanding induk kandang dengan bermula dari harga RM688 kepada yang berminat. Jadi terpulanglah pembeli hendak mengasuh anak C tersebut menjadi induk muda yang baik. Nak induk kandang boleh, tetapi harga memang SMk akan lepaskan hanya dengan harga 1K. 

Jika dirasakan mahal, SMk mohon abaikan induk reban SMk dan bolehlah mencari induk direban sahabat yang lain. Ini bukan kerana SMk sombong, tetapi SMk amat menyayangi induk reban SMk dan hanya akan melepaskannya dengan harga yang SMk agak sesuai untuk barang kesayangan SMk, disamping modal serta penat lelah SMk menjaganya sebelum ini.

SMk harap tiada yang marah kepada SMk, kerana masing-masing mempunyai hak keatas reban masing-masing. Akhir kata selamat berserama Mania buat warga Ayam Serama.

SMk

No comments: