Sunday 30 September 2018

Breeding Process


SMk sering ditanya berkenaan cara breeding dan tapisan. Hari ini pun soalan ini berulang kembali. Bagi menjawab soalan ini, pembiak serama perlu berfikiran positif. Ini amat penting. Jangan sentap.

1. Baka - mestilah baka terkini yang memiliki tubuh atau bentuk badan berbentuk Jantung Pisang dan bukan lagi Apple.

Jantung Pisang

Apple

Perlu perhatian, ada apple yang dikacok telah mengurangkan tubuh applenya tetapi masih dikira bentuk apple (perlu disedari peminat)

2. Pembaka jantan sebaiknya ayam yang terbaik yang boleh dimiliki atau yang termampu dimiliki yang mempunyai susur galur kejuaraan dibon. Ini kerana jika ayam ini pernah juara dibon bermakna ayam ini memiliki tubuh yang cantik berdasarkan pengadil, bukan berdasarkan pandangan peribadi seseorang dan pastinya ayam tersebut memiliki peratusan gaya yang tinggi.

3. Induk mestilah sama bloodline dengan pejantan bagi memudahkan proses mendapatkan anak-anak reban yang positif.

4, Hasil yang diperoleh ini perlu dipilih bagi meneruskan proses breeding dan juga untuk proses upgrade. Ciri tapisan ialah bentuk tubuh, tulang, kedudukan rangka, bentuk kepala dan balung, warna, bentuk kaki (pendek atau tinggi/kurus atau gemuk), bentuk dan kedudukan ekor dan sebagainya. 

5. Sebab itu ayam game bebas jarum amat mahal harganya. Bukan kewujudannya tiada, tetapi ada. Tetapi oleh kerana selalunya tawaran harga agak murah maka lebih baik ayam bergini dikekalkan direban bagi mengantikan pembaka yang ada suatu masa nanti. Reban SMk juga banyak memiliki ayam sebegini yang sebaiknya disimpan sahaja untuk breeding. 

6. Ilmu tapisan perlu ada untuk berjaya sebagai breeder, jika tidak anda akan tercari-cari walaupun berpuluh tahun memelihara serama. 

SMk

No comments: