Monday 17 September 2018

Upate Status Reban (Penggal Kedua)


Setakat ini keadaan reban SMk di Semariang Aman masih didalam kondisi yang baik dengan purata output reban adalah secara purata sekitar 6 ekor ayam berpontensi untuk game setiap bulan. Kebanyakkan ayam-ayam ini telah dijual kepada peminat-peminat serama yang berminat terdiri dari player, breeder dan juga peminat baru diserata Borneo. Jualan bertumpu kepada pasaran Sarawak, Brunei, Sabah dan Kalimantan setakat tempoh setahun ini.

Jualan tertinggi bagi seekor ayam dari reban SMk yang terjual setakat ini adalah 6K sepasang yang dijual kepada Hj Bolkiah dari Kota Kuala Belait Brunei pada bulan Mac yang lalu. Harga jualan secara purata pula setakat ini bagi ayam berpontensi Game adalah 1K bagi Remaja dan Muda. Manakala bagi anak A adalah sekitar RM250 ke RM350 seekor cuting semasa (semakin cantik semakin mahal).

Breeding diteruskan seperti biasa, dengan keadaan semasa beroperasi dengan 7 pembaka aktif terdiri dari baka-baka yang berpontensi menurunkan anak-anak berkualiti bagi pertandingan. Manakala 5 ekor pembaka jantan masih menunggu untuk breeding kerana betina yang bakal dimasukkan masih melalui proses isolasi. 

Status induk Kandang Reban
a. Mengeram sebanyak 6 ekor Induk.
b. Mengasuh Anak 6 ekor Induk.
c. Baru menetas (bawah 7 hari) 4 ekor induk.

Bagi tempoh masa yang akan datang, SMk akan meneruskan projek breeding anak-anak yang berpontensi game berbanding reban SMk di Sungei Bedaun yang lebih menumpukan kepada breeding bagi projek mendapatkan pelapis reban untuk tujuan breeding sahaja secara 100%.

SMk




No comments: