Tuesday 26 May 2020

Ayam serama dan Sumbang Mahram


Tajuk ni pun dah suspen. Hari ini SMk sekali lagi ditanya berkenaan topik ini yang berbunyi "Adakah Sumbang Mahram dalam breeding serama menjadikan anak-anaknya rosak atau tidak bagus?"

Berdasarkan pengalaman SMk sendiri, SMk menjawab soalan ini dengan dipecahkan kepada beberapa point tertentu. 

1. Jika pasangan sumbang mahram tersebut adalah dari line asal yang terjaga line atau bloodlinenya atau juga bakanya (melebihi F3), maka ianya tidak akan menjadi suatu masalah yang besar sehingga boleh menghasilkan satu keturunan yang tidak baik atau rosak. padanan pasangan dari anak ke ibu atau bapa, malahan adik beradik biasanya tidak memberi sebarang kesan atau kerosakan kepada keturunannya.

2. Jika sumbang mahram dilakukan dalam breeding bagi satu jalur yang masih tidak stabil (samada cross breeding) antara baka yang tidak sama, maka hasilnya selalu agak sukar konsisten untuk mendapatkan anak serama yang positif seperti bapa atau ibunya. Malahan untuk mendapat anak yang rosak juga tidak berlaku. 

3. Namun, bagi perkara perenggan ke 2, perlu diingat, anak serama yang terhasil juga belum pasti rupa, warna, betuk tubuh dan wataknya kerana ianya dikira masih dalam proses RnD. Kebiasaannya hasil anak adalah lebih mengikut ibu, jika ada yang mengikut bapa 100 peratus, maka induk tersebut hendaklah disimpan dan dikira sebagai induk photostate. Tapi hasil anaknya mesti sama atau identikal bukan sekadar warna.. mesti menyeluruh.

4. Maka dimana timbulnya cerita berkenaan kerosakan ini? Sebenarnya ayam serama ini amat fragile atau rapuh kerana ianya merupakan seekor ayam yang memiliki tubuh badan yang halus dan nutrisi tubuhnya cukup sekadarnya saja. Oleh itu, kesilapan kebanyakkan peminat serama ialah memberi suplimen kepada anak serama dengan suplimen dari ayam sabung. Ini menyebabkan kebanyakkan anak serama menjadi belunjur kerana terlalu sihat ditambah dengan jumlah dosage yang agak besar berbanding keperluan seekor serama.

Kesimpulanya, ayam serama akan rosak apabila tidak dijaga dengan baik, sebagai contohnya ayam yang dikandang direban yang saiz biliknya amat kecil dan juga lantai reban yang bergoyang turut menyumbang kepada kerosakkan ayam serama. Jenis makanan juga memainkan peranan dalam kemerjadian seekor serama untuk membesar dengan sihat secara semulajadi.

Kegagalan peminat serama, terutama peminat baru dalm memberi perhatian kepada penjagaan serama inilah sebenarnya penyumbang terbesar kepada kerosakkan serama. 

SMk

No comments: