Sunday 17 May 2020

Tips Untuk Pertandingan Ayam Serama ONLiNE


Ada beberapa tips untuk peserta yang menyertai pertandingan ayam serama secara online atau virtual game show bagi memaksimakan peluang untuk mendapatkan markah yang lebih. Tips adalah seperti berikut: 

a) Pastikan pengcahayaan yang baik, sebaiknya camera mestilah dibelakang cahaya matahari atau jika mengambil video didalam reban, pastikan lampu dibuka supaya ayam kelihatan lebih jelas.

b) kedudukan pengambil video mesti agak dekat atau frame video difokuskan sedikit kepada ayam, agar lebih jelas.

c) Camera juga mestilah tidak pegun disesuatu tempat, malahan mesti digerakkan dibeberapa sudut pandang agar ayam lebih jelas.

d) Persiapan ayam juga penting, contohnya balung ayam mestilah diminyakkan agar nampak lebih berkilat dan merah. Sebolehnya dielakkan penampakkan warna gelap atau kebiruan pada balung ayam yang hendak divideokan.

e) Secara keseluruhannya, ayam mestilah bulunya nampak rapat ke badan dan tidak berpintal, ditrim pada sebahagian yang dirasakan perlu tanpa merosakkan keseimbangan bulu ayam dan sehingga ternampak permukaan kulit maka dianggap tidak baik.

f) Sayap mestilah dilurut dengan baik, agar kelihatan hampir sekeping dan kemas.

g) Ekor mestilah penuh bilangan ekor ibunya dan sama panjang atau susunan sirih junjung bagi ayam yang matang.

h) Kaki mestilah tegak terutama semasa berdiri atau lock dan mesti bertaji bagi ayam kategori A/B dan ATL.

i) Dari segi gaya ayam, ayam mestilah beraksi dengan kibas dan lock dan berada dibeberapa tempat diatas meja (bergerak dan tidak kaku).

j) Video mestilah dalam format MP4 agar mudah dihantar mengunakan aplikasi whatapps atau diupload di FB.

k) jangan sesekali mengambil video ayam ditengah panas sehingga ayam nampak kehausan maka ini akan mengurangkan aksi ayam dari melakukan aksi yang lebih maksimum. 

l) Ayam sebaiknya diletak diatas meja dan bercarpet bagi memudahkan pergerakkan ayam dengan lebih selesa dan dapat beraksi dengan baik. 

m) Latarbelakang video sebaiknya juga hendaklah mengambilkira akan kebersihan dan sebagainya bagi memaparkan aura positif bagi peminat serama, ini kerana video pertandingan ayam serama akan dilihat oleh pelbagai orang dari pelbagai negara. Maka image positif perlu diambilkira pemilik ayam tersebut.

Sebegitulah serba sedikit tips yang boleh SMk kongsikan sejak menjadi pengadil dan penganjur pertandingan ayam serama online sejak dua menjak ini.

Semoga menjadi manfaat buat semua sahabat-sahabat peminat ayam serama. 

SMk

No comments: