Sunday 31 May 2020

Soalan Peminat Ayam Serama


Hari ini SMk menerima dua soalan dari peminat serama berkenaan dengan masalah kesihatan ayam serama. Soalan tersebut adalah seperti berikut :

1. Bagaimanakan merawat ayam yang mempunyai masalah puru dalam leher ayam? 

Bagi masalah ini, pertama sekali bersihkan mulut dan kerongkong ayam dengan bulu ekor ayam dengan air bersih. Cuba keluarkan sebanyak mungkin saki baki makanan atau apa saja yang terlekat didalam kerongkong atau leher ayam tersebut. Seterusnya ambil sedikit halia dan kunyit hidup, ditumbuk keduanya, diambil sekali dengan air hasil dari tumbukan tadi, digumpal kecil dimasukkan kedalam leher ayam. Setelah dimasukkan, apabila telah ditelan ayam, gosok pelahan leher ayam tersebut pelahan-lahan agar sebatian tadi menyerap kepada seluruh kerongkongnya dan mestilah diulangi 2 kali setiap hari sehingga sembuh. Biasanya, selepas dua hari, ayam akan mulai menunjukan keadaan yang positif. Jika dalam tempoh ini, ayam menjadi tidak berselera untuk makan, maka suaplah ayam tersebut dengan pisang sehingga ayam tersebut berselera semula untuk makan seperti biasa.

2. Apakah teknik terbaik bagi merawat ayam teleng? 

SMk menyarankan rawatan atau teknik mestilah mengikut tahap umur dan kesesuaian semasa bagi seekor ayam. Ini kerana jika ayam tersebut telah tua dan isinya telah keras, maka agak sukar untuk disembuhkan. 

Jika ayam telah dewasa, masukkan ayam tersebut bersama-sama banyak ayam bertina lain atau ayam lain dalam 3 atau 4 ekor agar ayam kembali aktif dan dapat mengurangkan tabiatnya dengan cenderung ke arah melihat satu arah. Boleh juga diletakkan tali berwarna terang di sebelah pangkal sayap berlawanan dengan teleng ayam tersebut. 

Manakala bagi ayam yang masih muda, anak C  dan remaja SMk lebih suka menyarankan agar ayam diurut dengan span basah bersama-sama air suam. Cara mengurutnya adalah seperti video dibawah. 


SMk


No comments: