Friday 22 May 2020

Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri 2020


Tahun ini sambutan hari perayaan bagi Hari Raya Aidilfitri amat berbeza dengan tahun-tahun yang sebelumnya. Ini kerana dengan seluruh negara dan kebanyakkan negara di dunia telah dilanda penyakit covid-19, maka sambutan agak berlainan dan agak janggal bagi tahun ini.



Bagi tahun ini, SMk cuma menyambut Hari Raya Aidilfitri bersama dengan keluarga SMk dan ke rumah IbuBapa SMk (sebelah taman je), mungkin dalam masa 30 minit saja. Kemudian terus balik kerumah SMk semula, SMk tidak membuat sebarang Open House kerana mengambilkira arahan semasa kerajaan yang melarang sebarang aktiviti kunjung mengunjung dilakukan walaupun dikalangan jiran tertangga.

Namun, sebagai tindakan proaktif, walaupun tidak boleh berkunjung, SMk akan menyediakan beberapa lauk hari raya untuk diedarkan hanya kepada jiran terdekat SMk sebagai penganti diri. Semua aspek SOP seperti tidak bersalam dan pengunaan Face Mask perlu dipraktikan disamping menjaga penjarakan sosial. Semoga kita semua dilindungi dari penyakit yang menular dikala kini.

Reban SMk juga masih ditutup untuk sepanjang kunjungan dan lawatan. Insya Allah jika suasana kembali normal maka SMk akan membuka kembali reban SMk nanti. Selepas hari raya nanti SMk akan memulakan projek baru didalam breeding dimana, SMk akan melakukan susun atur semula pembaka dan memberi penumpuan lebih kepada breeding disamping mencapai target untuk mengantikan pembaka yang sedia ada. 

Alhamdulillah, sepanjang tempoh PKPB yang lalu juga, SMk telah menjual hampir 26 ekor anak reban kepada peminat sekitar Kuching Sarawak dengan nilai hampir RM9800.00. Maka dengan itu, SMk lebih mempunyai ruang untuk fokus kepada breeding bagi mencari pelapis bagi pembaka reban kerana SMk mempunyai hampir 12 bilik almari ayam yang kosong. Semoga usaha SMk nanti dipermudahkan Allah. Aamin.

Akhir kata, SMk mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan "Selamat Hari Raya" dan "Maaf Zahir dan Batin". 

SMk

No comments: