Saturday 16 May 2020

International Ayam Serama Online Game Show


Alhamdulillah syukur kehadrat ilahi, Game Online Ayam Serama telah dengan jayanya dianjurkan oleh SMk. Tujuan pertandingan ini diadakan adalah bagi memeriahkan suasana suram dikala negara dan dunia dilanda Covid-19. 

Sambutan pada mulanya agak sedikit dengan disertai oleh sahabat-sahabat peminat ayam serama yang mengenali SMk. Namun setelah beberapa siri pertandingan diadakan, peminat dari luar Malaysia turut serta mengikuti pertandingan yang diadakan ini. 

Peserta adalah terdiri dari pelbagai negara dan latarbelakang iaitu antaranya dari Malaysia sendiri, Indonesia, Filipina, Thailand, Myanmar, USA dan beberapa peminat dari negara Eropah.

SMk mendapat banyak pengalaman berharga sepanjang mennganjurkan pertandingan ini dengan tenaga kerja cuma SMk seorang diri. Pada mulanya memang agak mencabar, namun setelah melalui beberapa siri pertandingan, maka SMk sudah mulai mendapat rentak dan kerja pendaftaran, penilaian menjadi agak mudah dan senang dengan izin Allah s.w.t.

Semasa menganjurkan pertandingan ini juga SMk mendapat input positif dan tidak kurangnya negetif namun SMk selalu berpandangan jauh dan yakin terhadap apa yang SMk lakukan. Oleh itu, segalanya berjalan dengan baik. syukur Alhamdulillah.

SMk tidak dapat membuat semua video bagi siri terawal pertandingan kerana laptop SMk telah diformat kerana masalah teknikal. Bagi memudahkan proses pendaftaran dan penilaian, SMk telah membeli sebuah dekstop rig yang ditempat khas dengan Cip pemprosesan AMD iaitu Ryzen 3 bagi memudahkan ianya disambung kepada TV untuk mendapatkan paparan skrin yang lebih luas. SMk menyambung dekstop tersebut dengan HDMI kepada TV Samsung 32 inci dan dengan paparan tersebut, penilaian yang dijalankan dengan lebih baik. Alhamdulillah segala tugas dapat dijalankan dengan lebih baik ditambah lagi ianya memudahkan kerja video editing ringkas untuk diupload di Youtube.


Video pertandingan siri 04/2020. 



Video pertandingan siri terakhir iaitu siri 08/2020.

Tanpa SMk sedari, SMk telah menjadi pelopor kepada penganjuran pertandingan ayam serama secara online buat julung kalinya. Semoga semakin positif hendaknya.

Hadiah untuk peserta adalah sijil bagi tempat pertama hingga ketiga. Ini kerana pertandingan ini diadakan tanpa yuran dan lebih kepada untuk mengisi masa lapang dan melakukan aktiviti dirumah semasa Covid-19.



Semoga selepas ini, minat berserama terus maintain dan diterima oleh kebanyakan masyarakat setempat. 

SMk


No comments: