Saturday 29 April 2017

Ayam menjadi lemah dan lumpuh


Pada hari Rabu yang lalu, SMk dimaklumkan oleh adik SMk seekor ayam muda direban telah lumpuh dan tidak boleh berjalan. Makan perlu disuap untuk memastikan ayam dapat makanan dan minuman yang mencukupi.

Bagi mengatasi masalah tersebut, SMk perlu memastikan apa masalah atau penyakit ayam tersebut terlebih dahulu. Namun perkara ini bukan mudah kerana ayam yang sakit bukan berada dihadapan mata SMk. Setiap ayam yang sakit, perlu diperiksa dengan teliti dari segi posture, dalam mulut, bahagian duburnya dan bahagian lain seperti peha, kaki ekor dan sayap.

Ini perlu dilakukan bagi memastikan setiap clue atau symptom dapat dilihat dan seterusnya dapat membantu SMk dalam membuat penilaian bagi mengubatnya.

Setelah melihat kepada rupa ayam, langkah-langkah rawatan dimulakan :

Rabu
1. Lemah dan tidak boleh berjalan
- SMk telah memberi ubat melocomin iaitu sejenis ubat saraf bagi melancarkan dan menyembuhkannya urat sarafnya dan diberi 1 biji sehari
- Keputusannya, ayam dah boleh berdiri dan makan sendiri tetapi masih tidak mampu berdiri dengan baik seperti didalam video.

Khamis
2. Pil saraf diteruskan, mengambilkira ayam masih tidak mampu berdiri, dan nampaknya ada sedikit punca dari ekor maka SMk membuat keputusan supaya bilah ekor ayam tersebut digunting. 


Jumaat
3. Pil saraf masih diteruskan, nampaknya pada hari ini, ayam tersebut semakin sihat dan boleh berdiri dengan baik dan dapat mengimbangkan badannya seperti biasa.

Alhamdulillah, kes ini telah diselesaikan dengan baik. Semoga ayam muda ini boleh terus menjadi pembaka reban SMk. Amin.

SMk

1 comment:

Unknown said...

Salam sejatera.... Ayam saya lemah... Boleh tak sy tahu dimana boleh beli ubat melocomin... Tkasih