Tuesday 11 April 2017

Bloodline Godic


Ini lah pasangan permulaan line Godic (anak kepada Pembaka utama abe lan Godic farm). Kedua-dua adik beradik ini tidak pernah dipisahkan sehingga mencapai usia matang.


Pasangan ini apabila mencapai tempoh matang terus mengeluarkan hasil yang positif dengan beberapa tetasan sejak dari permulaan. Bermakna, telur pusingan pertama mengeram juga telah menjadi dan berhasil.

Ini adalah anak jantan tetasan kali kedua dengan kedua-duanya nampak seperti mengikut posture dan cuting serta aksesori bapa dan ibunya. Warna adalah lebih menyerupai king Godic (Datuknya di Terengganu Godic farm).


Betina ini adalah batch kali pertama dengan amat menyerupai ibunya semasa kecil dahulu. Bloodline Godic ini amat mudah dipelihara kerana apabila mempunyai darah yang dekat, ayam-ayam ini mudah mengekalkan ciri asalnya. Pada hemat SMk, seperti bapaknya anak jantan dan betina ini akan selam secara automatic tanpa sebarang urutan dan susah payah. Ini terbukti kerana semasa SMk miliki dahulu bapa dan ibunya semasa kecil adalah dikira ayam yang berlunjur. Di kampung halaman SMk, memang ayam-ayam ini hanya diberi makan dan minum disamping mandi cuma hanya kekerapan sebulan sekali. 

Tetapi kerana kekuatan bakanya maka ayam ini amat berpotensi untuk menjadi ayam-ayam game jika dilatih dengan konsisten. Ini kerana, tanpa latihan dan urutan ayam ini boleh selam secara auto, lagilah kalau ada yang melatihnya. 

Seperti yang SMk niatkan, setiap ayam-ayam yang SMk bawa dari reban lain SMk akan namakan ayam-ayam ini dengan nama yang ada kaitan dengan reban asal mereka. untuk Bloodline Godic SMk akan cuba mengekalkan nama Godic bagi line ini. 

SMk

No comments: