Monday 8 May 2017

Anak Didik SMk



Anak-anak didik atau pelapis SMk yang telah SMk jaga dan bantu dalam ilmu serama telah menyertai Bon Melaka anjuran KPSM pada 6 Mei 2017. Pergerakkan ke bon kali ini telah terbahagi kepada dua buah kereta. Pergerakkan pertama ke Melaka telah didahului oleh Zali, Rizal Fahamee dan Alang dan tiba diMelaka sebagai peserta terawal yang sampai di bon tersebut.

Pergerakkan kedua iaitu Joe, Syam dan Apis Pasir Mas telah tiba di destinasi bon sekitar jam 10 pagi. Segalanya berjalan lancar dengan persediaan dan pendaftaran awal telah dilakukan seperti apa yang dirancang sebelum pergi ke bon Melaka.


Ayam Apis Pasir mas telah menyertai bon dengan memasuki kategori ayam Perdana (Ori), dan telah mendapat tempat keempat dan seterusnya lekat saguhati. Apa yang menariknya pada SMk ialah ayam ini merupakan adik beradik kepada baka Godic yang SMk miliki di kampung halaman. Maka ini membuktikan kata-kata SMk bahawa, ayam SMk dikampung juga selam tetapi tiada sentuhan malahan tiada bantuan jarum didalam menjaga ayam baka ini. Ini kerana ayam baka Godic ini jika dikawin dekat akan mudah selam sendiri dan tidak memerlukan banyak usaha untuk mendapatkan cutting selam berbanding jika di cross.


Ini pula ada seekor lagi ayam kategori perdana milik Alang Kuantan yang turut menyertai pertandingan tersebut. Ayam ini telah mendapat tempat ketiga dan kalah kepada ayam milik Pok Ki melaka tempat kedua dan SG Ramal ditempat yang pertama. Ayam ara milik Alang ini sebenarnya berasal dari reban Abe Sedi Serhan (Bunut Susu, Kelate) yang telah dijual kepada Alang semasa anak B. Ayam Ara ini mempunyai cutting yang amat baik sekali dan lock dengan baik.

Apa yang membanggakan SMk, adalah penerapan konsep bermain serama secara positif telah SMk peturunkan kepada anak-anak didik dan pelapis SMk dan mereka telah berjaya ke bon dengan ayam ori. Kerana banyak player atau breeder sedia maklum, sukar untuk mendapatkan ayam-ayam yang selam tanpa sebarang modifikasi. Justeru itu, ianya amat memberi satu kebanggaan kepada SMk dan kawan-kawan.

Rombongan sahabat SMk kali ini turut mendapat dua saguhati untuk kategori anak iaitu zali dan Rizal Fahamee. Tahniah kepada semua yang berjaya, kepada yang kurang berjaya boleh berusaha dan mencuba di pentas bon yang lain.

SMk

No comments: