Saturday 20 May 2017

Kisah peminat serama

Kisah peminat serama bernama Muin anak Cikgu Loh

LAST DAY FB Serama Marang....
aku start bela ayam ni bermula dengan ayam kapan sekitar tahun 1992.masa tu sekor anok ayam kapan rege RM2.50 je sekor.masa tu suruh cikgu loh buat reban kecik je.siap belah buluh buat pagar nk bagi ayam main kt kawasan luas.then barulah aku bermula dengan ayam serama bila jalan2 kt kg pantai terdapat sebuah rumah.rumah tu x lain adalah rumah abd. rashid yang org lebih kenal dgn panggilan awang rasid.masa tu awang rasid jual ayam serama bapak sekitar RM20-50 sekor.masa tu ayam dh cantik slim tinggi.beli ayam mahal cikgu loh start buat reban cam rumah panjang.ada 5 slot semuanya.dan mula dari situ cikgu loh mula minat main ayam serama sebab awang rasid tu saeng di rupanya.sejak dari itu lah cikgu loh dah mula beli ayam yang ada patern utk tanding.rasanya sekitar tahun 1994 cikgu loh mula dapatkan ayam cantik.masa tu nama2 besar di marang saya kenal muge masa tu yang paling muda main ayam serama yang berada di bon x ramai.saya ngan saufi(anak awng rasid) yang slalu ada di game.nama seperti Che Omar, Hj. Noor, Joe Mrg, Serama Marang Cikgu Zul, Syam Serama Marang, Pok Aziz telekom dan ramai lagi group nama besar di marang.masa tu jugak saya kenal ramai otai di dungun seperti Pok Soh, Wan Ghani, Stopa, Majid besi buruk,Pok Eik, arwah ayah wan montel,lan pendek dan ramai lagi.meriah jugak masa tu walaupun x ramai org muda sebaya saya main serama ms tu..sembang kt bon pun ngan org lama tp bukan tua.kalu kat KT tu ramailah jugak seperti Serama Tganu, Man Dagangan Terengganu, cikgu ali,pok su bunut,halim kemboja,pok ya hijau, joe coconut shake dan ramai lagi ar.ms tu cikgu loh dah mula cari ayam di Klate.Umah Nasir limbat, Cina konica,umah mejar zainal,che weil, arwah cikgu hanifah dan ramai lagi.saya banyak belajar cara-cara nk buat ayam serama ni dari cikgu nipoh(baka besi buruk salah satu jalur dari ayam dia) yang menjadi.x perlu banyak ayam tp mesti ada kualiti.ms tu saya blajar di Kok lanas.....panjangnya...xdok masa doh nok naip...nok gi meting pulok...saja2 ja ni buat ilang mata ngatuk....anok buat hal tido malam terik ni..cam tahu2 je nk dapat adik baru....lau ada ms saya sambung lagi petang ni tu kalau sempat.....hehehehehehe............

No comments: