Saturday 20 May 2017

Kisah baka serama tersohor

Baka tersohor seperti Tok Uban, Sri Palas, Submerin, Cheetah dan Mat Ghadar mula terkenal.


Sebelum submerin tu rasanya ada banyak lagi ayam sohor dan ada nama yang tertinggal dan tidak disebut...submerin ni raso2 lebih dah 17 tahun dahulu.


Manakala mat ghadar botb mula-mula pada tahun 2012 di bon sederhana pokok setol, 18 feb 2012. submerin mula dapat botb di bon bangi tahun 2009 dewan orang ramai seksyen 7. abe soh menang 2 kategori masa tu....


Untuk maklumat yang betul kita perlulah bertanya kepada pemilik mereka.
Mat Ghadar tanya Serama Awangselamat
Cheetah tanya kepada Pokeik Serama Dungun
Submerin tanye abe soh, Sri Palas tanya Serama Vistana


sri palas bertukar tangan dibon kl...kepada cikgu loh vistana. Sri palas, ibunya line sarjan (joe 5k)..bapak line submerin. Sri palas start jadi juara masa dia remaja lg di bon permaisuri.


Diantara yang turut tersohor, sri kenyir,james bond,kuda blimo,raja kubing,radix dan ada banyak lagi. Ayam-ayam ni juga pernah menjadi juara dan dijual dgn harga tinggi.


Nama 'tok uban' mula dikenali pada awal 2008. Sebelum itu baka ini dikenali sebagai baka 'syawal'. Masa ini 2008 kalau pergi Terengganu tanya tok uban marah mereka. Ini baka syawal bohhhhhh. Kata mereka.


submarine 2009


sri palas dulu bru cheetah…


Abe soh jambu le cerita submerin, dia beli dan kemudian jual ke kurzai.


mat gadar milik Bahar (dibeli dari Rosid Marang) dijaga oleh tolib. Jeman beli dan bayar ayam tu sebelah malam, dan main di KB.

SMk

No comments: